Dálniční poplatek na silnici D56 z Ostravy do Frýdku-Místku



Je to už více než rok, co jsem se účastnila jedné z mnoha demonstrací na podporu zrušení dálniční známky v úseku D56 mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou.

A co se od té doby změnilo?

Povinnost mít dálniční známku na této velmi frekventované spojce stále svádí mnohé řidiče využívat průjezd přes okolní obce. Těmi proto dále proudí nadbytečná doprava, která významně omezuje život v těchto obcích, působí znečištění životního prostředí a hlavně ohrožuje bezpečnost jejich obyvatel.
Aktuálně avizované zdražení dálniční známky v příštím roce současnou situaci bohužel zřejmě ještě zhorší. Úlevu od zbytečného průjezdu vozidel do 3,5 tuny by přitom obcím jistě přinesla možnost využívat úsek D56 jako svůj přirozený bezplatný obchvat.

Zjišťovali jsme proto se starostkami a starosty obcí, jak získat výjimku ze zpoplatnění tohoto úseku. V této věci jsme vedli řadu jednání i s ministerstvem dopravy minulé vlády.

Bylo nám sděleno, že v současné době vzniká metodika, která bude obsahovat řadu kritérií pro měřitelné posouzení žádostí o výjimku ze zpoplatnění. Základem tedy budou data, která prokáží snížení průjezdu vozidel obcemi.

Na základě předchozích snah obcí byl ministerstvem dopravy vypracován dopravní model, ze kterého vyplývá, že při zrušení poplatku požadovaného úseku dálnice D56 by se snížil průjezd přilehlými obcemi o cca 1/3! Přestože se nám toto snížení zdá markantní, dle vznikající metodiky se potřebné snížení pohybuje v rozmezí 40 – 60 %. Z tohoto důvodu ministerstvo neuskuteční další krok, a to participaci na realizaci a úhradě měření průjezdů.
Ministerstvo dopravy je ochotno o věci dále jednat, pokud zástupci dotčených obcí zajistí měření. Kromě samotných dat z tohoto měření se bude přihlížet i k dalším parametrům, které se však v současné době teprve formulují (např. životní prostředí v posuzované oblasti aj.) a budou upřesňovány spolu se vznikající metodikou.

Jiná varianta než podložení požadavku pro zrušení poplatku v úseku D56 měřením průjezdů a uvedením dalších parametrů stanovených novou metodikou nepřipadá zatím podle stanoviska ministerstva dopravy v úvahu. V této záležitosti zůstáváme spolu s frýdecko-místeckými starostkami a starosty aktivní a u nové vlády se dotazujeme na aktuální situaci.

Další příspěvky

Dnes je kancelář z důvodu nemoci zavřena. Děkuji za pochopení.
Senát Parlamentu ČR vyzývá k přísnějším pravidlům pro kamionovou dopravu
Na poslední schůzi Senátu jsem upozornila na velké rozdíly v pokutování nákladní dopravy za porušení dopravního značení a navrhla usnesení požadující důkladnou analýzu legislativy a sankčních systémů v členských státech EU. Cílem je sjednotit pravidla a zavést účinné postihy, které skutečně odradí přepravce od porušování zákazů, zejména v ekologicky citlivých oblastech. Návrh uspěl v hlasování napříč politickým spektrem a bude předložen k projednání vládou.
Konference Beskydy 2024 : Inspirace pro budoucnost regionu
Konference "Beskydy 2024", která proběhla ve dnech 7. - 8. listopadu na Bílé, přilákala více než 70 představitelů obcí z české, slovenské a polské části Euroregionu Beskydy. Diskutovali jsme o aktuálních tématech, jako je nakládání s odpady, rozvoj cestovního ruchu a využití digitalizace a umělé inteligence. Na dotazy týkající se blízké i vzdálenější budoucnosti i našeho regionu odpovídali přizvaní odborníci z Ministerstva životního prostředí a Ministerstva pro místní rozvoj ČR.

Kontakt

Napište mi

Budu ráda, když mi napíšete své návrhy, podněty, dotazy.
Pokusím se odpovědět všem.