Vyšší pokuty a lepší dohled



Snažíme se, aby se u nás v Beskydech jezdilo bezpečně a aby těžká tranzitní doprava plně využívala nově (v roce 2023) dokončený obchvat města Frýdku-Místku a do podhorských a horských oblastí po alternativní komunikaci I/56, která byla pro tranzit využívána před vystavěním nového obchvatu města Frýdku-Místku, vůbec nevjížděla.

Komunikaci I/56 se nám již zpět na komunikaci třídy II. kategorie (do které do roku 97 spadala) nedaří převést. Proto se snažíme vjezdu tranzitu do CHKO Beskydy, kde se nachází i nádrž s pitnou vodou (Šance), zabránit jinak, a to prostřednictvím opatření obecné povahy (tj. místní úpravou provozu).

Díky tomuto opatření se nám loni podařilo snížit tranzitní dopravu v CHKO Beskydy o neuvěřitelných 84 %! I díky tomuto výsledku  se toto  opatření  podařilo vydat i pro zimní sezónu 2024/2025.

Bohužel stále jsou přepravci, kteří zákaz nerespektují a z vícero důvodů (na obchvatu jsou např. umístěny automatické váhy WIM, na Slovensku není dokončen úsek dálnice, což způsobuje zdržení). Proto někteří přepravci využívají pro cestu na Slovensko a dále horskou komunikaci I/56 namísto pohodlného obchvatu, čímž ohrožují životní prostředí v oblasti a způsobují dopravní komplikace (nezřídka se ve špatně sjízdném terénu „zaseknou“, čímž ohrožují mj. i dojezd složek IZS do oblasti).

Museli jsme tudíž přistoupit k navýšení počtu policistů, kteří na benzinové stanici v Ostravici kontrolují kamiony porušující stanovený zákaz a kamiony vracejí zpět na obchvat. Těmto jsme také pořídili zázemí, které pomůže jejich práci zefektivnit.

Aktuálně je pokuta pro řidiče osobní i nákladní dopravy za porušení dopravního značení zákazu vjezdu řešena dle sběrného bodu – § 125c odst. 1 písm. k) zákona č. 361/2000 Sb. („Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že v provozu na pozemních komunikacích jiným jednáním, než které je uvedeno pod písmeny a) až j), nesplní nebo poruší povinnost stanovenou v hlavě II tohoto zákona.“). Za porušení tohoto ustanovení je možno uložit ve správním řízení pokutu ve výši od 2.000,- Kč do 5.000,- Kč (§ 125c odst. 5 písm. d)), příkazem na místě lze uložit jen pokutu do 1.500,- Kč (§ 125c odst. 7 písm. a)).

Policisté tedy mají možnost udělit pokutu příkazem na místě až do výše 1.500,- Kč, za stejný přestupek je to na slovenské straně až cca 25 tisíc korun, v Polsku je to částka cca 15 tisíc korun.

Na tuto situaci jsem opakovaně upozorňovala také v Senátu a navrhla jsem, aby došlo k revizi těchto pokut, které nejsou pro mnohé řidiče a přepravce dostatečně motivující.

Spolu s kolegy Václavem Bernardem, Michaelem Ratajem, Ondřejem Lochmanem a dalšími jsme udělali první krok a v rámci aktuálně otevřené novely, která má upravovat také Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů (pokuty) jsme podali pozměňovací návrh, který má zajistit zvýšení pokut pro nákladní dopravu nad 12 tun, která poruší zákaz vjezdu stanovený místní nebo přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích. 

Navrhovala jsem pokuty srovnatelné s okolními státy, ale z důvodu, že jsou na výši těchto pokut různé názory, byly stanoveny takto jako nejvyšší možný kompromis: Za přestupek bude řidiči ukládána ve správním řízení pokuta ve výši 4 000 Kč až 10 000 Kč či jej bude možné vyřídit uložením pokuty příkazem na místě ve výši 2 500 Kč až 3 500 Kč.

Aktuálně jde návrh do třetího čtení v Poslanecké sněmovně, což znamená, že ještě může doznat změn.

Jedná se o další krok k tomu, aby kamiony nesjížděly do podhorských oblastí (Ostravice, Čeladná, Kunčice pod Ondřejníkem, Staré Hamry a dále), ale setrvaly na nově vybudovaném obchvatu města Frýdek-Místek.
Snad tento náš návrh, stejně jako návrh, který zakazuje vjezd na základě omezení hmotnosti těžké nákladní dopravy ze 48 na 40 tun, úspěšně projde legislativním procesem!

Více:

CT1

Nova

Polar

FM Deník

Noviny kraje

tisková zpráva Policie ČR

načtení návrhu k pokutám

 

 

Další příspěvky

Pro bezpečnější Beskydy: Nové zázemí pro policisty
Snažíme se, aby se u nás v Beskydech jezdilo bezpečně a aby těžká tranzitní doprava plně využívala nově vystavěný obchvat města Frýdku-Místku a do podhorských oblastí (Ostravice, Čeladná, Kunčice pod Ondřejníkem, Staré Hamry a dále) vůbec nevjížděla. Díky vydanému opatření obecné povahy se nám zde už loni podařilo snížit tranzitní dopravu v CHKO Beskydy o neuvěřitelných 84 %! Policistům, kteří v obci Ostravice dohlížejí na dodržování dopravních předpisů a vrací případné "provinilce" na nově vybudovaný obchvat města Frýdku-Místku, jsme ve spolupráci ...
35 let pomoci a podpory: Svaz postižených civilizačními chorobami
Už 35 let pomáhá Svaz postižených civilizačními chorobami lidem s civilizačním onemocněním. Podporuje lidi s kardiovaskulárními chorobami, diabetem, respiračními problémy, onkologickými onemocněními a mnoha dalšími. Sdružuje už přes 16 tisíc členů v 228 organizacích a klubech po celé republice. Děkuji členkám výboru místní organizace za milou návštěvu a jejich skvělou práci!
Křižovatky na komunikaci I/56 zůstanou zachovány
Dobrých zpráv není nikdy dost! Křižovatka v obci Baška mohla být brzy natrvalo neprůjezdná, což by znamenalo řadu problémů. Propojení obou částí obce zůstane nakonec zachováno. V létě představilo ŘSD záměr zvýšit bezpečnost dopravy na silnici I/56, plánováno instalovat středová lanová svodidla po celé délce úseku I/56 od obchvatu města Frýdek-Místek až po Frýdlant nad Ostravicí, Nová Dědina. Touto instalací by došlo ke zrušení možnosti odbočení vlevo na křižovatkách v Kunčičkách u Bašky a Hodoňovice Kamec.

Kontakt

Napište mi

Budu ráda, když mi napíšete své návrhy, podněty, dotazy.
Pokusím se odpovědět všem.