Dálniční poplatek na silnici D56 z Ostravy do Frýdku-Místku



Je to už více než rok, co jsem se účastnila jedné z mnoha demonstrací na podporu zrušení dálniční známky v úseku D56 mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou.

A co se od té doby změnilo?

Povinnost mít dálniční známku na této velmi frekventované spojce stále svádí mnohé řidiče využívat průjezd přes okolní obce. Těmi proto dále proudí nadbytečná doprava, která významně omezuje život v těchto obcích, působí znečištění životního prostředí a hlavně ohrožuje bezpečnost jejich obyvatel.
Aktuálně avizované zdražení dálniční známky v příštím roce současnou situaci bohužel zřejmě ještě zhorší. Úlevu od zbytečného průjezdu vozidel do 3,5 tuny by přitom obcím jistě přinesla možnost využívat úsek D56 jako svůj přirozený bezplatný obchvat.

Zjišťovali jsme proto se starostkami a starosty obcí, jak získat výjimku ze zpoplatnění tohoto úseku. V této věci jsme vedli řadu jednání i s ministerstvem dopravy minulé vlády.

Bylo nám sděleno, že v současné době vzniká metodika, která bude obsahovat řadu kritérií pro měřitelné posouzení žádostí o výjimku ze zpoplatnění. Základem tedy budou data, která prokáží snížení průjezdu vozidel obcemi.

Na základě předchozích snah obcí byl ministerstvem dopravy vypracován dopravní model, ze kterého vyplývá, že při zrušení poplatku požadovaného úseku dálnice D56 by se snížil průjezd přilehlými obcemi o cca 1/3! Přestože se nám toto snížení zdá markantní, dle vznikající metodiky se potřebné snížení pohybuje v rozmezí 40 – 60 %. Z tohoto důvodu ministerstvo neuskuteční další krok, a to participaci na realizaci a úhradě měření průjezdů.
Ministerstvo dopravy je ochotno o věci dále jednat, pokud zástupci dotčených obcí zajistí měření. Kromě samotných dat z tohoto měření se bude přihlížet i k dalším parametrům, které se však v současné době teprve formulují (např. životní prostředí v posuzované oblasti aj.) a budou upřesňovány spolu se vznikající metodikou.

Jiná varianta než podložení požadavku pro zrušení poplatku v úseku D56 měřením průjezdů a uvedením dalších parametrů stanovených novou metodikou nepřipadá zatím podle stanoviska ministerstva dopravy v úvahu. V této záležitosti zůstáváme spolu s frýdecko-místeckými starostkami a starosty aktivní a u nové vlády se dotazujeme na aktuální situaci.

Další příspěvky

Uspořádala jsem kulatý stůl k omezení vjezdu tranzitní nákladní dopravy nad 12 tun do CHKO Beskydy
S místopředsedkyní Senátu Jitkou Seitlovou jsem dnes uspořádala kulatý stůl ve věci „Zavedení celoročního zákazu vjezdu tranzitní nákladní dopravy nad 12 tun do CHKO Beskydy“. Mezi účastníky byli mj. ministr zemědělství Zdeněk Nekula, zástupce Ministerstva dopravy ČR Ing. Martin Janeček, zástupci Ministerstva životního prostředí ČR, ředitel správy ŘSD Ostrava Tomáš Opěla, generální ředitel Povodí Odry Jiří Tkáč, ředitel regionálního pracoviště Správa CHKO Beskydy František Jaskula a zástupce Zlínského kraje Ing. Tomáš Nedbal.
Beskydy budeme chránit i na půdě Senátu PČR
V dubnu se mnoho významných osobností z našeho kraje zúčastnilo 50. výročí založení CHKO Beskydy, které proběhlo v sídle Senátu PČR. Na tomto zahájení panovala shoda, že pestrost Beskyd pro další generace je nutné udržet. Ve svém projevu jsem tehdy zdůraznila, že v situaci, kdy máme k dispozici pro CHKO Beskydy obchvat, považuji za nepřijatelné, aby kolem zdroje pitné vody přehradní nádrže Šance projížděla tranzitní nákladní doprava nad 12 tun. Po předchozím více než dvouletém projednávání a zjišťování možností se jeví několik možných řešení, jak vjezdu těžké tranzitní nákladní dopravy do CHKO Beskydy zabránit. Pro nalezení nejlepšího řešení pořádáme v této věci s místopředsedkyní Senátu PČR Jitkou Seitlovou v závěru května kulatý stůl.
Moravskoslezský kraj má perspektivu
Spolu s kolegy senátory z podvýboru pro regiony v transformaci, poslanci, ale i zástupci Ministerstva pro místní rozvoj ČR, jsme se seznámili s projekty, které přispějí k modernizaci našeho těžbou černého uhlí poznamenaného regionu. Těšit se můžeme například na projekty, které transformují bývalé těžební areály. V první řadě stojí za zmínku detaily projektu POHO Park, který usiluje o vybudování důstojného centra pohornické krajiny.

Kontakt

Napište mi

Budu ráda, když mi napíšete své návrhy, podněty, dotazy.
Pokusím se odpovědět všem.