Dálniční poplatek na silnici D56 z Ostravy do Frýdku-Místku



Je to už více než rok, co jsem se účastnila jedné z mnoha demonstrací na podporu zrušení dálniční známky v úseku D56 mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou.

A co se od té doby změnilo?

Povinnost mít dálniční známku na této velmi frekventované spojce stále svádí mnohé řidiče využívat průjezd přes okolní obce. Těmi proto dále proudí nadbytečná doprava, která významně omezuje život v těchto obcích, působí znečištění životního prostředí a hlavně ohrožuje bezpečnost jejich obyvatel.
Aktuálně avizované zdražení dálniční známky v příštím roce současnou situaci bohužel zřejmě ještě zhorší. Úlevu od zbytečného průjezdu vozidel do 3,5 tuny by přitom obcím jistě přinesla možnost využívat úsek D56 jako svůj přirozený bezplatný obchvat.

Zjišťovali jsme proto se starostkami a starosty obcí, jak získat výjimku ze zpoplatnění tohoto úseku. V této věci jsme vedli řadu jednání i s ministerstvem dopravy minulé vlády.

Bylo nám sděleno, že v současné době vzniká metodika, která bude obsahovat řadu kritérií pro měřitelné posouzení žádostí o výjimku ze zpoplatnění. Základem tedy budou data, která prokáží snížení průjezdu vozidel obcemi.

Na základě předchozích snah obcí byl ministerstvem dopravy vypracován dopravní model, ze kterého vyplývá, že při zrušení poplatku požadovaného úseku dálnice D56 by se snížil průjezd přilehlými obcemi o cca 1/3! Přestože se nám toto snížení zdá markantní, dle vznikající metodiky se potřebné snížení pohybuje v rozmezí 40 – 60 %. Z tohoto důvodu ministerstvo neuskuteční další krok, a to participaci na realizaci a úhradě měření průjezdů.
Ministerstvo dopravy je ochotno o věci dále jednat, pokud zástupci dotčených obcí zajistí měření. Kromě samotných dat z tohoto měření se bude přihlížet i k dalším parametrům, které se však v současné době teprve formulují (např. životní prostředí v posuzované oblasti aj.) a budou upřesňovány spolu se vznikající metodikou.

Jiná varianta než podložení požadavku pro zrušení poplatku v úseku D56 měřením průjezdů a uvedením dalších parametrů stanovených novou metodikou nepřipadá zatím podle stanoviska ministerstva dopravy v úvahu. V této záležitosti zůstáváme spolu s frýdecko-místeckými starostkami a starosty aktivní a u nové vlády se dotazujeme na aktuální situaci.

Další příspěvky

Vydávání výjimek při vydávání „časově omezeného povolení“ pro překročení limitů hluku a vibrací
Mnoho obcí zatěžuje neúměrný hluk... často jen krátkodobě, avšak někdy i měsíce či dlouhá léta! Hluk přitom kvalitu našich životů velmi silně ovlivňuje a podle Světové zdravotnické organizace je dokonce jedním z nejvýznamnějších environmentálních rizik pro zdraví. Na posledním plénu Senátu Parlamentu ČR jsem proto obhajovala právo obcí na včasnou informovanost o vydávání časově omezeného povolení pro překročení limitů hluku a vibrací.
Hostem v TV Polar
S panem redaktorem Lukášem Zavadilem z TV Polar jsme si povídali o událostech uplynulého roku a prozradila jsem i některé pracovní plány pro rok letošní. Děkuji za rozhovor a za pozvání!
Výroční zpravodaj Heleny Pešatové
Dovolte mi popřát Vám do nového roku hodně štěstí a zdraví a hlavně, ať je rok 2023 rokem moudrých rozhodnutí a dobrých zpráv! Ke konci roku můžete nahlédnout do mého výročního zpravodaje, kde si dovoluji připomenout několik vybraných činností ze svého pracovního života. Druhý rok v Senátu byl plný zajímavých událostí a spoluprací. Všem svým kolegům děkuji za spolupráci!

Kontakt

Napište mi

Budu ráda, když mi napíšete své návrhy, podněty, dotazy.
Pokusím se odpovědět všem.