Dálniční poplatek na silnici D56 z Ostravy do Frýdku-Místku



Je to už více než rok, co jsem se účastnila jedné z mnoha demonstrací na podporu zrušení dálniční známky v úseku D56 mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou.

A co se od té doby změnilo?

Povinnost mít dálniční známku na této velmi frekventované spojce stále svádí mnohé řidiče využívat průjezd přes okolní obce. Těmi proto dále proudí nadbytečná doprava, která významně omezuje život v těchto obcích, působí znečištění životního prostředí a hlavně ohrožuje bezpečnost jejich obyvatel.
Aktuálně avizované zdražení dálniční známky v příštím roce současnou situaci bohužel zřejmě ještě zhorší. Úlevu od zbytečného průjezdu vozidel do 3,5 tuny by přitom obcím jistě přinesla možnost využívat úsek D56 jako svůj přirozený bezplatný obchvat.

Zjišťovali jsme proto se starostkami a starosty obcí, jak získat výjimku ze zpoplatnění tohoto úseku. V této věci jsme vedli řadu jednání i s ministerstvem dopravy minulé vlády.

Bylo nám sděleno, že v současné době vzniká metodika, která bude obsahovat řadu kritérií pro měřitelné posouzení žádostí o výjimku ze zpoplatnění. Základem tedy budou data, která prokáží snížení průjezdu vozidel obcemi.

Na základě předchozích snah obcí byl ministerstvem dopravy vypracován dopravní model, ze kterého vyplývá, že při zrušení poplatku požadovaného úseku dálnice D56 by se snížil průjezd přilehlými obcemi o cca 1/3! Přestože se nám toto snížení zdá markantní, dle vznikající metodiky se potřebné snížení pohybuje v rozmezí 40 – 60 %. Z tohoto důvodu ministerstvo neuskuteční další krok, a to participaci na realizaci a úhradě měření průjezdů.
Ministerstvo dopravy je ochotno o věci dále jednat, pokud zástupci dotčených obcí zajistí měření. Kromě samotných dat z tohoto měření se bude přihlížet i k dalším parametrům, které se však v současné době teprve formulují (např. životní prostředí v posuzované oblasti aj.) a budou upřesňovány spolu se vznikající metodikou.

Jiná varianta než podložení požadavku pro zrušení poplatku v úseku D56 měřením průjezdů a uvedením dalších parametrů stanovených novou metodikou nepřipadá zatím podle stanoviska ministerstva dopravy v úvahu. V této záležitosti zůstáváme spolu s frýdecko-místeckými starostkami a starosty aktivní a u nové vlády se dotazujeme na aktuální situaci.

Další příspěvky

I. ETAPA OBCHVATU FRÝDKU-MÍSTKU JE JIŽ V PROVOZU
Řidiči dnes získali dlouho očekávanou možnost objet město po dálnici D48 směrem od Příboru s napojením na silnici I/56 (ulice Frýdlantská). Navazující II. etapa je stále ve výstavbě a s částečným zprovozněním počítá Ředitelství silnic a dálnic - ŘSD ještě v tomto roce. Věřím, že stavba, coby vhodná objízdná trasa, umožní odklon tranzitní nákladní dopravy nad 12 tun z CHKO Beskydy, kde se nachází přehradní nádrž Šance - zdroj pitné vody pro města a obce Frýdecko-Místecka, Novojičínska, Opavska, Karvinska ale i Ostravska. V dosažení tohoto cíle nepolevuji.
PASKOV: ZÁSYP DOLU FRENŠTÁT
Před časem se na mě obrátili občané města Paskov s žádostí o pomoc při řešení problematického způsobu přepravy materiálu z odvalu „D“ Dolu Paskov za účelem zasypání Dolu Frenštát. Převoz hlušiny nyní probíhá pomocí těžkých nákladních vozidel přes obydlenou vilovou část v těsné blízkosti centra města. Komunikace, kterou vozidla ke svozu využívají, je však v mnohých úsecích pro tento účel nevhodná. Celá oblast je v důsledku dlouhodobé mnohaleté těžební činnosti poddolována a nyní touto nadměrnou nákladní dopravou velmi silně zatížena. Je neakceptovatelné, aby se převoz uskutečňoval touto trasou a způsobem, zejména s ohledem na skutečnost, že město Paskov je napojeno na železniční síť. Díky tomu lze předpokládat, že existuje jiný, ekologičtější a možná i ekonomicky výhodnější způsob transportu. O pomoc v této věci jsem z tohoto důvodu požádala ministryni životního prostředí Ing. Bc. Annu Hubáčkovou, které jsem předala potřebné podklady.
PETICE ZA OBNOVU DĚTSKÉHO ODDĚLENÍ JE PROJEDNÁVÁNA I V SENÁTU PČR
Na jaře letošního roku postihla frýdecko-místeckou nemocnici personální krize, která vyústila v omezení provozu dětského oddělení včetně dětské pohotovostní služby. Frýdecko-místecké děti jsou aktuálně ve většině případů odkazovány do desítky kilometrů vzdálených nemocnic. I s ohledem na příhraniční horský terén našeho regionu, kde již nyní nejsou v některých obcích plněny zákonné časové limity pro dojezd rychlé záchranné služby, usilujeme o rychlou nápravu situace. Město proto iniciovalo petici za obnovu oddělení včetně pohotovosti, kterou podepsalo více než 11 tisíc lidí. Věřím, že upozornění na situaci nemocnice ve Frýdku-Místku předáním petice petičnímu výboru Senátu PČR přispěje nejen k řešení místního problému, ale zejména k otevření širší celospolečenské diskuse o nedostatku pediatrů v mnoha českých nemocnicích.

Kontakt

Napište mi

Budu ráda, když mi napíšete své návrhy, podněty, dotazy.
Pokusím se odpovědět všem.