Dálniční poplatek na silnici D56 z Ostravy do Frýdku-Místku



Je to už více než rok, co jsem se účastnila jedné z mnoha demonstrací na podporu zrušení dálniční známky v úseku D56 mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou.

A co se od té doby změnilo?

Povinnost mít dálniční známku na této velmi frekventované spojce stále svádí mnohé řidiče využívat průjezd přes okolní obce. Těmi proto dále proudí nadbytečná doprava, která významně omezuje život v těchto obcích, působí znečištění životního prostředí a hlavně ohrožuje bezpečnost jejich obyvatel.
Aktuálně avizované zdražení dálniční známky v příštím roce současnou situaci bohužel zřejmě ještě zhorší. Úlevu od zbytečného průjezdu vozidel do 3,5 tuny by přitom obcím jistě přinesla možnost využívat úsek D56 jako svůj přirozený bezplatný obchvat.

Zjišťovali jsme proto se starostkami a starosty obcí, jak získat výjimku ze zpoplatnění tohoto úseku. V této věci jsme vedli řadu jednání i s ministerstvem dopravy minulé vlády.

Bylo nám sděleno, že v současné době vzniká metodika, která bude obsahovat řadu kritérií pro měřitelné posouzení žádostí o výjimku ze zpoplatnění. Základem tedy budou data, která prokáží snížení průjezdu vozidel obcemi.

Na základě předchozích snah obcí byl ministerstvem dopravy vypracován dopravní model, ze kterého vyplývá, že při zrušení poplatku požadovaného úseku dálnice D56 by se snížil průjezd přilehlými obcemi o cca 1/3! Přestože se nám toto snížení zdá markantní, dle vznikající metodiky se potřebné snížení pohybuje v rozmezí 40 – 60 %. Z tohoto důvodu ministerstvo neuskuteční další krok, a to participaci na realizaci a úhradě měření průjezdů.
Ministerstvo dopravy je ochotno o věci dále jednat, pokud zástupci dotčených obcí zajistí měření. Kromě samotných dat z tohoto měření se bude přihlížet i k dalším parametrům, které se však v současné době teprve formulují (např. životní prostředí v posuzované oblasti aj.) a budou upřesňovány spolu se vznikající metodikou.

Jiná varianta než podložení požadavku pro zrušení poplatku v úseku D56 měřením průjezdů a uvedením dalších parametrů stanovených novou metodikou nepřipadá zatím podle stanoviska ministerstva dopravy v úvahu. V této záležitosti zůstáváme spolu s frýdecko-místeckými starostkami a starosty aktivní a u nové vlády se dotazujeme na aktuální situaci.

Další příspěvky

Křižovatky na komunikaci I/56 zůstanou zachovány
Dobrých zpráv není nikdy dost! Křižovatka v obci Baška mohla být brzy natrvalo neprůjezdná, což by znamenalo řadu problémů. Propojení obou částí obce zůstane nakonec zachováno. V létě představilo ŘSD záměr zvýšit bezpečnost dopravy na silnici I/56, plánováno instalovat středová lanová svodidla po celé délce úseku I/56 od obchvatu města Frýdek-Místek až po Frýdlant nad Ostravicí, Nová Dědina. Touto instalací by došlo ke zrušení možnosti odbočení vlevo na křižovatkách v Kunčičkách u Bašky a Hodoňovice Kamec.
Výroční zpravodaj za rok 2024
Vážení přátelé, už tradiční výroční zpravodaj nabízí malé ohlédnutí za uplynulým rokem. Děkuji Vám za Vaši podporu a do nového roku Vám přeji hodně zdraví, štěstí a úspěchů v rodinném i pracovním životě. Na závěr mám jedno skromné přání... Pojďme i nadále společně utvářet region, kde se nám bude dobře žít! Přeji Vám příjemné čtení.
Přání
Vážení přátelé, přeji Vám šťastný rok 2025 plný zdraví a úspěchů v rodinném i pracovním životě. Přelom roku je časem, kdy se ohlížíme za uplynulým obdobím, hodnotíme, co se podařilo a co můžeme zlepšit. Ať je to jakkoli, nový rok přináší nové výzvy a příležitosti. Jak mnozí víte, od začátku svého funkčního období se snažím přispívat ke zlepšení kvality života na Frýdecko-Místecku. Pokud bych měla bilancovat, tak za velký úspěch pro náš region považuji zvýšení ochrany CHKO Beskydy a kvality pitné vody v přehradní nádrži Šance. Zavedení zákazu vjezdu nákladní dopravy nad 12 tun do této oblasti zde vedlo k výraznému úbytku těžké dopravy...

Kontakt

Napište mi

Budu ráda, když mi napíšete své návrhy, podněty, dotazy.
Pokusím se odpovědět všem.