Úsilí o CHKO Beskydy bez tranzitní kamionové dopravy



Po svém nástupu do funkce senátorky se snažím dostát svému slibu a věnuji se podnětům, které dostávám od starostek a starostů regionu. Abych získala větší přehled o potřebách obcí, zúčastnila jsem se schůzí všech frýdecko-místeckých mikroregionů. Největší nedostatky spatřují zástupci obcí zejména v oblasti dopravy. Z tohoto důvodu se dopravními problémy, které naše obce zatěžují, již více než rok průběžně zabývám.

Shodli jsme se, že společným problémem celého regionu je mimo jiné poškozování komunikací přetíženou nákladní dopravou. V této věci proto iniciujeme nákup mobilní váhy pro kontrolní vážení Policií ČR, která bude využívána pouze v obcích okresu Frýdek-Místek. Efektivitu nákupu váhy nyní zvyšuje i nedávná změna zákona číslo 13/1997 o pozemních komunikacích, která zavedla zvýšené pokuty v  případě, že řidič neuposlechne výzvu policisty podrobit vozidlo nízkorychlostnímu kontrolnímu vážení. Pokuta v příkazním řízení se od 1. ledna 2022 zvýšila ze 40 až na 100.000,-Kč.

S obcemi, které lemují dálnici D56 od Ostravy do Frýdku-Místku, řešíme možnost zrušení dálničního poplatku v úseku mezi exity 40–52. Povinnost dálniční známky svádí mnohé řidiče využívat průjezd přes okolní obce. Avizované zdražení dálniční známky situaci zřejmě ještě zhorší. Úlevu od zbytečného průjezdu vozidel do 3,5 tuny by obcím jistě přinesla možnost využívat úsek D56 jako svůj přirozený bezplatný obchvat. Za tímto účelem jednáme s Ministerstvem dopravy o udělení výjimky ze zpoplatnění daného úseku dálnice.

Nejaktuálnějším projektem v oblasti dopravy je úsilí o celoroční zákaz vjezdu tranzitní kamionové dopravy do chráněné krajinné oblasti Beskydy.

Spolu s více než 50 zástupci regionu jsme podali žádost k rukám hejtmana MSK, v níž usilujeme o nápravu důsledků rozhodnutí Ministerstva dopravy, kterým v devadesátých letech došlo k rozsáhlé změně v uspořádání silniční sítě v ČR. Tato změna velmi negativně zasáhla do života občanů a návštěvníků CHKO Beskydy.

Zmíněným rozhodnutím bylo totiž umožněno, aby chráněnou krajinnou oblastí Beskydy, která je dnes zahrnuta do soustavy evropsky významných lokalit Natura 2000, tranzitovala přeshraniční kamionová doprava. S vědomím nízkého rizika postihu vysílají firmy celoročně své řidiče přes CHKO Beskydy na Slovensko a dále do jižních států.

Zvýšená doprava vede ke snížení kvality života a bydlení, a to zejména vlivem zvýšené hlučnosti a celkového znečištění ovzduší. V některých úsecích způsobuje i snížení bezpečnosti.

Při dopravních nehodách vznikají několikahodinové uzávěry, které znemožňují průjezd osobních vozidel, autobusových linek i vozidel IZS do horských obcí a do turistických oblastí. Závažné dopravní situace ohrožují v konečném důsledku celý ekosystém CHKO Beskydy – nejvíce pak desítky živočišných druhů a rostlin, které jsou samy již ohroženy vyhynutím.

Snad nejpalčivějším problémem však zůstává skutečnost, že obsah projíždějících cisteren ohrožuje kvalitu vody v přehradní nádrži Šance. Ta je zásobárnou pitné vody nejen pro Frýdecko-Místecko, ale i pro část Ostravy či Karvinska, a na jejích dodávkách závisí statisíce našich obyvatel.

Na podnět starostky obce Staré Hamry p. Evy Tořové se současnou situací a možnostmi jejího zlepšení již řadu měsíců zabývám. Spolu s dalšími starostkami a starosty obcí všech frýdecko-místeckých mikroregionů jsme v loňském roce uskutečnili řadu jednání, na která jsme přizvali i zástupce Ředitelství silnic a dálnic, projekční kanceláře RSE, Dopravního inspektorátu PČR a experty z hlediska dopravy, Povodí Odry, náměstky hejtmana MSK i vedení města Frýdek-Místek, právníky a další.

Výsledkem byla široká shoda v názoru, že v souvislosti s dokončováním obchvatů Frýdku-Místku a Třince se nám nyní, po více než čtvrtstoletí, otevírá možnost změnit současný nevyhovující stav a stále se zhoršující dopravní situaci v oblasti zlepšit odkloněním tranzitní kamionové dopravy.

Požadujeme aktivní jednání, jehož cílem je zavedení celoročního zákazu průjezdu tranzitní kamionové dopravy přes CHKO Beskydy. Naší snahou je, aby Beskydy zvýšily svou přidanou hodnotu coby rekreační, turistická a chráněná krajinná oblast, která se řadí do soustavy chráněných oblastí EU Natura 2000.

Uvědomuji si, že tento náš záměr bude nejen časově, ale hlavně finančně, náročný a čeká nás ještě mnoho jednání s nejistým výsledkem.

Věřím však, že společně se nám to podaří!

Zdroj fotografie, kde hasiči vytahují zapadlý kamion s naftou unikající do řeky Ostravice: HZSMSK, Frýdecko-Místecko, 17. října 2020.

Další příspěvky

I. ETAPA OBCHVATU FRÝDKU-MÍSTKU JE JIŽ V PROVOZU
Řidiči dnes získali dlouho očekávanou možnost objet město po dálnici D48 směrem od Příboru s napojením na silnici I/56 (ulice Frýdlantská). Navazující II. etapa je stále ve výstavbě a s částečným zprovozněním počítá Ředitelství silnic a dálnic - ŘSD ještě v tomto roce. Věřím, že stavba, coby vhodná objízdná trasa, umožní odklon tranzitní nákladní dopravy nad 12 tun z CHKO Beskydy, kde se nachází přehradní nádrž Šance - zdroj pitné vody pro města a obce Frýdecko-Místecka, Novojičínska, Opavska, Karvinska ale i Ostravska. V dosažení tohoto cíle nepolevuji.
PASKOV: ZÁSYP DOLU FRENŠTÁT
Před časem se na mě obrátili občané města Paskov s žádostí o pomoc při řešení problematického způsobu přepravy materiálu z odvalu „D“ Dolu Paskov za účelem zasypání Dolu Frenštát. Převoz hlušiny nyní probíhá pomocí těžkých nákladních vozidel přes obydlenou vilovou část v těsné blízkosti centra města. Komunikace, kterou vozidla ke svozu využívají, je však v mnohých úsecích pro tento účel nevhodná. Celá oblast je v důsledku dlouhodobé mnohaleté těžební činnosti poddolována a nyní touto nadměrnou nákladní dopravou velmi silně zatížena. Je neakceptovatelné, aby se převoz uskutečňoval touto trasou a způsobem, zejména s ohledem na skutečnost, že město Paskov je napojeno na železniční síť. Díky tomu lze předpokládat, že existuje jiný, ekologičtější a možná i ekonomicky výhodnější způsob transportu. O pomoc v této věci jsem z tohoto důvodu požádala ministryni životního prostředí Ing. Bc. Annu Hubáčkovou, které jsem předala potřebné podklady.
PETICE ZA OBNOVU DĚTSKÉHO ODDĚLENÍ JE PROJEDNÁVÁNA I V SENÁTU PČR
Na jaře letošního roku postihla frýdecko-místeckou nemocnici personální krize, která vyústila v omezení provozu dětského oddělení včetně dětské pohotovostní služby. Frýdecko-místecké děti jsou aktuálně ve většině případů odkazovány do desítky kilometrů vzdálených nemocnic. I s ohledem na příhraniční horský terén našeho regionu, kde již nyní nejsou v některých obcích plněny zákonné časové limity pro dojezd rychlé záchranné služby, usilujeme o rychlou nápravu situace. Město proto iniciovalo petici za obnovu oddělení včetně pohotovosti, kterou podepsalo více než 11 tisíc lidí. Věřím, že upozornění na situaci nemocnice ve Frýdku-Místku předáním petice petičnímu výboru Senátu PČR přispěje nejen k řešení místního problému, ale zejména k otevření širší celospolečenské diskuse o nedostatku pediatrů v mnoha českých nemocnicích.

Kontakt

Napište mi

Budu ráda, když mi napíšete své návrhy, podněty, dotazy.
Pokusím se odpovědět všem.