Úsilí o CHKO Beskydy bez tranzitní kamionové dopravy



Po svém nástupu do funkce senátorky se snažím dostát svému slibu a věnuji se podnětům, které dostávám od starostek a starostů regionu. Abych získala větší přehled o potřebách obcí, zúčastnila jsem se schůzí všech frýdecko-místeckých mikroregionů. Největší nedostatky spatřují zástupci obcí zejména v oblasti dopravy. Z tohoto důvodu se dopravními problémy, které naše obce zatěžují, již více než rok průběžně zabývám.

Shodli jsme se, že společným problémem celého regionu je mimo jiné poškozování komunikací přetíženou nákladní dopravou. V této věci proto iniciujeme nákup mobilní váhy pro kontrolní vážení Policií ČR, která bude využívána pouze v obcích okresu Frýdek-Místek. Efektivitu nákupu váhy nyní zvyšuje i nedávná změna zákona číslo 13/1997 o pozemních komunikacích, která zavedla zvýšené pokuty v  případě, že řidič neuposlechne výzvu policisty podrobit vozidlo nízkorychlostnímu kontrolnímu vážení. Pokuta v příkazním řízení se od 1. ledna 2022 zvýšila ze 40 až na 100.000,-Kč.

S obcemi, které lemují dálnici D56 od Ostravy do Frýdku-Místku, řešíme možnost zrušení dálničního poplatku v úseku mezi exity 40–52. Povinnost dálniční známky svádí mnohé řidiče využívat průjezd přes okolní obce. Avizované zdražení dálniční známky situaci zřejmě ještě zhorší. Úlevu od zbytečného průjezdu vozidel do 3,5 tuny by obcím jistě přinesla možnost využívat úsek D56 jako svůj přirozený bezplatný obchvat. Za tímto účelem jednáme s Ministerstvem dopravy o udělení výjimky ze zpoplatnění daného úseku dálnice.

Nejaktuálnějším projektem v oblasti dopravy je úsilí o celoroční zákaz vjezdu tranzitní kamionové dopravy do chráněné krajinné oblasti Beskydy.

Spolu s více než 50 zástupci regionu jsme podali žádost k rukám hejtmana MSK, v níž usilujeme o nápravu důsledků rozhodnutí Ministerstva dopravy, kterým v devadesátých letech došlo k rozsáhlé změně v uspořádání silniční sítě v ČR. Tato změna velmi negativně zasáhla do života občanů a návštěvníků CHKO Beskydy.

Zmíněným rozhodnutím bylo totiž umožněno, aby chráněnou krajinnou oblastí Beskydy, která je dnes zahrnuta do soustavy evropsky významných lokalit Natura 2000, tranzitovala přeshraniční kamionová doprava. S vědomím nízkého rizika postihu vysílají firmy celoročně své řidiče přes CHKO Beskydy na Slovensko a dále do jižních států.

Zvýšená doprava vede ke snížení kvality života a bydlení, a to zejména vlivem zvýšené hlučnosti a celkového znečištění ovzduší. V některých úsecích způsobuje i snížení bezpečnosti.

Při dopravních nehodách vznikají několikahodinové uzávěry, které znemožňují průjezd osobních vozidel, autobusových linek i vozidel IZS do horských obcí a do turistických oblastí. Závažné dopravní situace ohrožují v konečném důsledku celý ekosystém CHKO Beskydy – nejvíce pak desítky živočišných druhů a rostlin, které jsou samy již ohroženy vyhynutím.

Snad nejpalčivějším problémem však zůstává skutečnost, že obsah projíždějících cisteren ohrožuje kvalitu vody v přehradní nádrži Šance. Ta je zásobárnou pitné vody nejen pro Frýdecko-Místecko, ale i pro část Ostravy či Karvinska, a na jejích dodávkách závisí statisíce našich obyvatel.

Na podnět starostky obce Staré Hamry p. Evy Tořové se současnou situací a možnostmi jejího zlepšení již řadu měsíců zabývám. Spolu s dalšími starostkami a starosty obcí všech frýdecko-místeckých mikroregionů jsme v loňském roce uskutečnili řadu jednání, na která jsme přizvali i zástupce Ředitelství silnic a dálnic, projekční kanceláře RSE, Dopravního inspektorátu PČR a experty z hlediska dopravy, Povodí Odry, náměstky hejtmana MSK i vedení města Frýdek-Místek, právníky a další.

Výsledkem byla široká shoda v názoru, že v souvislosti s dokončováním obchvatů Frýdku-Místku a Třince se nám nyní, po více než čtvrtstoletí, otevírá možnost změnit současný nevyhovující stav a stále se zhoršující dopravní situaci v oblasti zlepšit odkloněním tranzitní kamionové dopravy.

Požadujeme aktivní jednání, jehož cílem je zavedení celoročního zákazu průjezdu tranzitní kamionové dopravy přes CHKO Beskydy. Naší snahou je, aby Beskydy zvýšily svou přidanou hodnotu coby rekreační, turistická a chráněná krajinná oblast, která se řadí do soustavy chráněných oblastí EU Natura 2000.

Uvědomuji si, že tento náš záměr bude nejen časově, ale hlavně finančně, náročný a čeká nás ještě mnoho jednání s nejistým výsledkem.

Věřím však, že společně se nám to podaří!

Zdroj fotografie, kde hasiči vytahují zapadlý kamion s naftou unikající do řeky Ostravice: HZSMSK, Frýdecko-Místecko, 17. října 2020.

Další příspěvky

Uspořádala jsem kulatý stůl k omezení vjezdu tranzitní nákladní dopravy nad 12 tun do CHKO Beskydy
S místopředsedkyní Senátu Jitkou Seitlovou jsem dnes uspořádala kulatý stůl ve věci „Zavedení celoročního zákazu vjezdu tranzitní nákladní dopravy nad 12 tun do CHKO Beskydy“. Mezi účastníky byli mj. ministr zemědělství Zdeněk Nekula, zástupce Ministerstva dopravy ČR Ing. Martin Janeček, zástupci Ministerstva životního prostředí ČR, ředitel správy ŘSD Ostrava Tomáš Opěla, generální ředitel Povodí Odry Jiří Tkáč, ředitel regionálního pracoviště Správa CHKO Beskydy František Jaskula a zástupce Zlínského kraje Ing. Tomáš Nedbal.
Beskydy budeme chránit i na půdě Senátu PČR
V dubnu se mnoho významných osobností z našeho kraje zúčastnilo 50. výročí založení CHKO Beskydy, které proběhlo v sídle Senátu PČR. Na tomto zahájení panovala shoda, že pestrost Beskyd pro další generace je nutné udržet. Ve svém projevu jsem tehdy zdůraznila, že v situaci, kdy máme k dispozici pro CHKO Beskydy obchvat, považuji za nepřijatelné, aby kolem zdroje pitné vody přehradní nádrže Šance projížděla tranzitní nákladní doprava nad 12 tun. Po předchozím více než dvouletém projednávání a zjišťování možností se jeví několik možných řešení, jak vjezdu těžké tranzitní nákladní dopravy do CHKO Beskydy zabránit. Pro nalezení nejlepšího řešení pořádáme v této věci s místopředsedkyní Senátu PČR Jitkou Seitlovou v závěru května kulatý stůl.
Moravskoslezský kraj má perspektivu
Spolu s kolegy senátory z podvýboru pro regiony v transformaci, poslanci, ale i zástupci Ministerstva pro místní rozvoj ČR, jsme se seznámili s projekty, které přispějí k modernizaci našeho těžbou černého uhlí poznamenaného regionu. Těšit se můžeme například na projekty, které transformují bývalé těžební areály. V první řadě stojí za zmínku detaily projektu POHO Park, který usiluje o vybudování důstojného centra pohornické krajiny.

Kontakt

Napište mi

Budu ráda, když mi napíšete své návrhy, podněty, dotazy.
Pokusím se odpovědět všem.