Fit for 55



Dnes snad již nikdo nepochybuje o tom, že klimatické změny jsou závažným problémem, kterým se musíme urychleně a hlavně efektivně zabývat.

Naše senátní jednání ke klimaticko-energetickému balíčku Fit for 55 bylo však plné rozporů. A jak to celé nakonec dopadlo již zřejmě víte. I po řadě jednání a seminářů, které plénu předcházely, považuje většina senátorů bezpodmínečné přijetí balíčku FF55 za riskantní, a to zejména s ohledem na chybějící data ohledně jeho nákladů a přínosů pro ČR.

Výborem pro evropské záležitosti bude požadováno zpracování dopadové analýzy ze strany Evropské komise. Taková analýza by však měla být vytvořena na základě znalosti lokálních specifik státu, kterým nejlépe rozumí členské státy samy.
Usnesení výboru bylo proto doplněno tak, aby rovněž vláda ČR vypracovala vlastní dopadovou studii, na kterou se již od schválení Green Dealu čeká. Ta by se měla opírat o dobrou znalost podmínek ČR, díky čemuž bude možné posoudit konkrétní realizovatelnost navržených opatření a vyčíslit efekty plánovaných změn.
Termín předložení Senátu je stanoven na březen 2022. Věřím, že studie poskytne relevantní podklad pro další jednání.

Další příspěvky

Uspořádala jsem kulatý stůl k omezení vjezdu tranzitní nákladní dopravy nad 12 tun do CHKO Beskydy
S místopředsedkyní Senátu Jitkou Seitlovou jsem dnes uspořádala kulatý stůl ve věci „Zavedení celoročního zákazu vjezdu tranzitní nákladní dopravy nad 12 tun do CHKO Beskydy“. Mezi účastníky byli mj. ministr zemědělství Zdeněk Nekula, zástupce Ministerstva dopravy ČR Ing. Martin Janeček, zástupci Ministerstva životního prostředí ČR, ředitel správy ŘSD Ostrava Tomáš Opěla, generální ředitel Povodí Odry Jiří Tkáč, ředitel regionálního pracoviště Správa CHKO Beskydy František Jaskula a zástupce Zlínského kraje Ing. Tomáš Nedbal.
Beskydy budeme chránit i na půdě Senátu PČR
V dubnu se mnoho významných osobností z našeho kraje zúčastnilo 50. výročí založení CHKO Beskydy, které proběhlo v sídle Senátu PČR. Na tomto zahájení panovala shoda, že pestrost Beskyd pro další generace je nutné udržet. Ve svém projevu jsem tehdy zdůraznila, že v situaci, kdy máme k dispozici pro CHKO Beskydy obchvat, považuji za nepřijatelné, aby kolem zdroje pitné vody přehradní nádrže Šance projížděla tranzitní nákladní doprava nad 12 tun. Po předchozím více než dvouletém projednávání a zjišťování možností se jeví několik možných řešení, jak vjezdu těžké tranzitní nákladní dopravy do CHKO Beskydy zabránit. Pro nalezení nejlepšího řešení pořádáme v této věci s místopředsedkyní Senátu PČR Jitkou Seitlovou v závěru května kulatý stůl.
Moravskoslezský kraj má perspektivu
Spolu s kolegy senátory z podvýboru pro regiony v transformaci, poslanci, ale i zástupci Ministerstva pro místní rozvoj ČR, jsme se seznámili s projekty, které přispějí k modernizaci našeho těžbou černého uhlí poznamenaného regionu. Těšit se můžeme například na projekty, které transformují bývalé těžební areály. V první řadě stojí za zmínku detaily projektu POHO Park, který usiluje o vybudování důstojného centra pohornické krajiny.

Kontakt

Napište mi

Budu ráda, když mi napíšete své návrhy, podněty, dotazy.
Pokusím se odpovědět všem.